Wyłączenie sieci 2G, a telematyka – jak przygotować flotę na nową technologię.

Polscy operatorzy, idąc w ślad za krajami takimi jak Szwajcaria czy Holandia, powoli zapowiadają konkretne terminy wyłączenia sieci 2G oraz 3G, wymaga tego rozwój nowych sieci 4G oraz 5G.

Deska rozdzielcza - Wskaźniki stanu pojazdu na platformie GPS Guardian

GPRS (ang. General Packet Radio Service) oznacza metodę pakietowego przesyłania danych w sieciach komórkowych 2G. Technologia GPRS weszła do użytku w 2001 r. wraz ze standardem komunikacji komórkowej GSM, by zapewnić dostęp do Internetu użytkownikom telefonów komórkowych.

Dlaczego sieć 2G i 3G zostaje wyłączona?

Dziś bardzo niewielka liczba danych jest przesyłana z użyciem technologii 3G, a jeszcze mniejsza przez 2G. Sieć 4G stała się dominująca ze względu na jej lepszy zasięg oraz możliwości transferowe cenione przez konsumentów. Ponadto jest ona bardziej opłacalna dla operatorów telefonii komórkowej.
Poza tym sieć 4G lepiej sprawdza się podczas nawiązywania wzajemnej łączności przez wiele urządzeń, co ma duże znaczenie dla zwiększającej się popularności IoT, wymagającego sieci o większej przepustowości.

Jakiego rodzaju sprzętu dotyczy zmiana standardu sieci?

Wycofanie sieci 2G dotyczy urządzeń IoT/M2M ― na przykład urządzeń telematycznych i lokalizacyjnych. Urządzenia i sprzęty obsługujące jedynie standardy 2G i 3G muszą wobec tego zostać zastąpione przez nowsze technologie. Taka zmiana zapewnia lepszy zasięg, prędkość oraz przepustowość danych.
Stopniowa rezygnacja z określonych technologii nie jest niczym niezwykłym. To naturalna kolej rzeczy. Aby zapewnić miejsce dla nowych, lepszych produktów i usług, rezygnuje się z przestarzałych rozwiązań.

Obecnie uwaga skupiona na stopniowym wycofywaniu sieci 2G, ma skłonić użytkowników IoT, aby myśleli przyszłościowo i dostosowywali posiadany sprzęt do zmieniających się standardów lub podejmowali decyzje z myślą o wyłączeniu przestarzałej sieci.

Telematyka a wyłączenie 2G

W systemach monitorowania pojazdów GPS dane telematyczne mogą być przesyłane z powrotem do scentralizowanych serwerów przez GPRS, gdy szybsze sieci komórkowe nie są dostępne, jednak ta sytuacja nie potrwa zbyt długo, ponieważ operatorzy zamierzają wyłączyć sieć 2G w Polsce do 2023 roku, więc GPRS są coraz rzadziej dostępne zarówno w Europie, jak i w innych miejscach na świecie. Ten fakt należy brać pod uwagę w momencie wybierania sprzętu do monitorowania pojazdów.

Jeśli masz wątpliwości czy Twoje urządzenia spełniają standardy, skontaktuj się z nami, jeśli jesteś naszym klientem, skontaktuj się ze swoim opiekunem klienta.

Zmiana standardu sieci, a Twoja flota pojazdów

Wdrażanie technologii 4G i 5G doprowadzi do dużych zmian w branży usług lokalizacyjnych – sieci nowej generacji doprowadzą do przyspieszenia transferu danych i skrócenia czasu reakcji. Efektem tego będą niższe koszty, większe możliwości połączeniowe oraz zwiększona pojemność systemu. Floty pojazdów coraz częściej polegają na systemach pokładowych, aby sprawnie realizować zadania, więc wszystko, co może poprawić ich komunikację, może przynieść olbrzymie korzyści również dla twojej firmy.

W jaki sposób możesz przygotować swoją firmę do wejścia w erę 5G?

  • Przedsiębiorcy mogą rozpocząć od upewniania się, że każde zakupione nowe urządzenie telematyczne będzie kompatybilne ze standardem 5G i umożliwi całkowite przejście na niego z chwilą jego wdrożenia.
  • Firmy powinny wdrażać lub dołączać rozwiązania w standardzie 5G jako stały element strategii biznesowej, aby być pewnym, że ważne produkty lub procesy obecne w firmie będą dostosowane do nadchodzących zmian.
  • Najważniejszym krokiem jest jednak utrzymanie kontaktu z dostawcą usług telekomunikacyjnych. Istotne jest zorientowanie się czy urządzenia, z jakich korzysta firma spełniają nowe standardy, a jeśli nie – jakie rozwiązania oferuje dostawca.

Naszych klientów zapraszamy do kontaktu z opiekunem klienta, a nowych do zadawania pytań, na które nasz zespół odpowie jak najszybciej.

Pobierz bezpłatny poradnik i dowiedz się jak wprowadzać monitoring GPS w zgodzie z RODO i Kodeksem Pracy

Cześć, Nazywam się Jarek Nawigator i prowadzę GPS Guardian. Wraz z naszym całym zespołem dążymy do tego, aby pojęcia takie jak: M2M, GPS, GSM, telemetria i nie były już więcej niezrozumiałym zbitkiem słów, tylko technologiami, które skutecznie wykorzystasz w swoim biznesie. Nasze rozwiązanie GPS Guardian pomoże sprostać wyzwaniom związanym z zarządzaniem flotami samochodów osobowych, ciężarowych czy maszyn, umożliwi podniesienie wydajności i namierzy miejsca, gdzie Twoi pracownicy generują niepotrzebne koszty.