Musisz pamiętać, że optymalne obroty to nie najniższe możliwe obroty. Istotnym informacją jest przebieg momentu obrotowego i mocy silnika. Zbyt niskie obroty w trakcie jazdy powodują nadmierne naprężenia niektórych elementów silnika (łożysk głównych wału korbowego oraz łożysk korbowodowych) prowadząc do ich szybszego zużycia. Wysokie obroty prowadzą do większego zużycia paliwa, oleju silnikowego oraz ogólnego zużycia silnika na skutego przegrzania niektórych jego części.
Niskie obroty nie są również dobre dla silników diesla wyposażonych w turbiny o zmiennej geometrii wirnika. Długotrwała jazda w dolnych rejestrach może skutkować zapieczeniem się układu zmiany geometrii.
Szkodliwe są nie tyle niskie obroty co zbyt niskie w danej sytuacji. Przykładowo rozpoczynanie wyprzedzania pod górkę z 1500 obr./min będzie niszczyło panewki wału korbowego. Natomiast spokojna jazda przy takich obrotach jest jak najbardziej prawidłowa. Dlatego poza monitoringiem obrotów warto jednocześnie sprawdzać obciążenie silnika jakie raportowane jest na szynie CAN.