e-TOLL – opłaty za brak biletu? Opłata dodatkowa? Jak się odwołać

System e-TOLL (elektroniczny system poboru opłat drogowych) budzi wiele kontrowersji, zwłaszcza w kontekście mandatów za brak opłaty lub brak biletu. Poniżej najnowsze informacje rządowe i praktyczne wskazówki, jak się bronić.

Opłata dodatkowa nie jest mandatem ani grzywną. To należność administracyjna, nakładana przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) za brak opłaty elektronicznej. Może być egzekwowana do 5 lat od końca roku, w którym doszło do naruszenia.

Źródło: etoll.gov.pl – kontrola drogowa i naruszenia


Nowości 2025

  1. Nowe stawki dla pojazdów ciężkich (od 1.01.2025)
    Minister Infrastruktury wprowadził nowe stawki opłat elektronicznych dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony.
    Źródło: etoll.gov.pl – zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej

  2. Kary nadal wysyłane – nawet za przejazdy z 2021 roku
    KAS wciąż przekazuje informacje o naruszeniach sprzed lat – do połowy 2025 roku wysłano ponad 330 000 wezwań.
    Źródło: Krajowa Administracja Skarbowa – komunikaty

  3. Okres 3 dni na uzupełnienie opłaty
    Art. 13k ust. 8a ustawy o drogach publicznych pozwala uniknąć kary, jeśli dane o przejeździe zostały zarejestrowane w systemie, a brakującą opłatę uzupełniono w ciągu 3 dni.
    Źródło: Ustawa o drogach publicznych (Dz.U. 2023 poz. 645)

  4. Nowe odcinki płatne i kara 500 zł od 1 listopada 2024
    W 2025 roku obowiązuje kara 500 zł za brak biletu na wybranych nowych odcinkach dróg krajowych i autostrad.
    Źródło: Ministerstwo Infrastruktury – komunikaty

  5. Fałszywe wezwania do zapłaty – ostrzeżenie KAS
    Rząd ostrzega przed wiadomościami e-mail podszywającymi się pod system e-TOLL. Autentyczne wezwania nigdy nie zawierają linków do płatności online.
    Źródło: etoll.gov.pl – komunikaty bezpieczeństwa


Jak się odwołać?

Jeśli otrzymałeś wezwanie, możesz złożyć sprzeciw lub odwołanie w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. Pismo należy skierować do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej wskazanej w wezwaniu.

W odwołaniu warto:

  • podać numer sprawy i datę otrzymania wezwania,

  • przedstawić dowody (np. potwierdzenie płatności, zrzuty ekranu z aplikacji e-TOLL),

  • wskazać, że dane lokalizacyjne zostały przesłane i opłatę uzupełniono w ciągu 3 dni (jeśli dotyczy),

  • powołać się na art. 13k ust. 8a ustawy o drogach publicznych.

Sprzeciw należy wysłać pocztą (listem poleconym) lub złożyć elektronicznie przez ePUAP.

Potrzebujesz wzoru odwolania? Napisz do nas na maila weronika.prus@geotik.com


Co ważne:

  • Złożenie odwołania nie wstrzymuje obowiązku zapłaty.

  • W przypadku pozytywnego rozpatrzenia – środki zostaną zwrócone.

  • Egzekucja administracyjna może być prowadzona nawet po kilku latach.


Jak uniknąć kar?

  • Regularnie sprawdzaj saldo konta e-TOLL.

  • Zadbaj o poprawność danych pojazdu (DMC, klasa emisji, rejestracja).

  • Uzupełnij brakującą opłatę w ciągu 3 dni, jeśli system zarejestrował przejazd.

  • Zachowuj dowody płatności i historię aplikacji.

  • Jeśli masz wątpliwości – skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta (w GPS Guardian dostępnym 6 dni w tygodniu!)
  • Ignoruj wiadomości e-mail z linkami do zapłaty – mogą to być oszustwa.


Podsumowanie

System e-TOLL wciąż funkcjonuje w zakresie pojazdów ciężkich, a obowiązek opłaty i egzekucji za wcześniejsze przejazdy pozostaje w mocy. Rządowe instytucje (KAS, Ministerstwo Infrastruktury) kontynuują wysyłanie wezwań, a kierowcy mają ograniczone możliwości odwołania.

Najskuteczniejszą strategią pozostaje dokumentowanie płatności i korzystanie z prawa do sprzeciwu w terminie 14 dni.


Źródła rządowe:

  1. etoll.gov.pl – kontrola drogowa i naruszenia

  2. etoll.gov.pl – zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej dla pojazdów ciężkich (2025)

  3. etoll.gov.pl – komunikaty bezpieczeństwa (ostrzeżenia KAS)

  4. Ministerstwo Infrastruktury – komunikaty prasowe

  5. Krajowa Administracja Skarbowa – informacje o egzekwowaniu opłat

  6. Ustawa o drogach publicznych, Dz.U. 2023 poz. 645 (art. 13k ust. 8a)


Pobierz bezpłatny poradnik i dowiedz się jak wprowadzać monitoring GPS w zgodzie z RODO i Kodeksem Pracy

Cześć, Nazywam się Jarek Nawigator i prowadzę GPS Guardian. Wraz z naszym całym zespołem dążymy do tego, aby pojęcia takie jak: M2M, GPS, GSM, telemetria i nie były już więcej niezrozumiałym zbitkiem słów, tylko technologiami, które skutecznie wykorzystasz w swoim biznesie. Nasze rozwiązanie GPS Guardian pomoże sprostać wyzwaniom związanym z zarządzaniem flotami samochodów osobowych, ciężarowych czy maszyn, umożliwi podniesienie wydajności i namierzy miejsca, gdzie Twoi pracownicy generują niepotrzebne koszty.