Ważne zmiany w systemie e-TOLL dla aut osobowych, motocykli i mikrobusów

System eTOLL to sprawa dotycząca nie tylko kierowców zawodowych czy kierowców pojazdów ciężkich; obowiązek wnoszenia opłat poprzez urządzenia eTOLL lub urządzenie mobilne, będzie obejmował również kierowców pojazdów osobowych (do 3,5t).

 

Zmiany przepisów dla pojazdów osobowych

System e-TOLL to stosunkowo nowe rozwiązanie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego, które zastąpiło dotychczasowy system viaTOLL. Służy do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Od 1 grudnia wchodzą w życie kolejne zmiany.

Do 1 grudnia bieżącego roku kierowcy pojazdów lekkich mogą dobrowolnie wnosić opłatę za przejazd odcinkiem autostrady A4 Wrocław – Sośnica oraz autostrady A2 Konin-Stryków, w systemie manualnym w przeznaczonych do tego miejscach poboru opłat lub w sposób elektroniczny poprzez urządzenia eTOLL. Po tym czasie opłacenie przejazdu obowiązkowo odbywać będzie się przez e-TOLL.

Kogo obowiązują zmiany

Od dnia 1 grudnia 2021 r. wnoszenie opłaty za przejazd autostradą jest obowiązkowe dla kierowców pojazdów o masie całkowitej do 3,5t, tj:

  • jednośladów (motocykle, skutery), trójkołowców
  • samochodów osobowych oraz samochodów osobowych z przyczepą (zestaw do 3,5t)
  • samochodów dostawczych oraz samochodów dostawczych z przyczepą (zestaw do 3,5t)
  • mikrobusów z liczbą miejsc 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) oraz mikrobusów z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy 3,5t 

Sposoby monitorowania – jakie wybrać?

System eTOLL umożliwia wiele opcji monitoringu pojazdów, dobór powinien uwzględnić takie czynniki jak; częstotliwość korzystania z dróg płatnych czy dodatkowe korzyści jakie niosą za sobą urządzenia monitorujące eTOLL.

Dla kierowców, którzy podróżują odcinkami płatnymi jedynie sporadycznie, dobrym wyborem będzie aplikacja na urządzenia mobilne, jednak właściciele flot pojazdów i kierowcy zawodowi powinni rozważyć uruchomienie lub instalacje wspomnianych urządzeń monitorujących.
System e-TOLL daje nam wybór sposobu zbierania i przesyłania danych, tak jak w przypadku aut ciężarowych:

  • urządzenia pokładowe OBU
  • zewnętrzny system lokalizacyjny (ZSL)
  • darmową aplikację mobilną

W naszej ofercie znajdują się urządzenia e-TOLL zarówno ZSL jak i OBU, oficjalnie dopuszczone do użytku, co oznacza, że uzyskały pozytywny wynik w testach dla systemu e-TOLL.

Płatności w systemie e-TOLL

Dostępne są dwie metody rozliczania się za przejazd odcinka płatnego (opłatę można obliczyć używając rządowego kalkulatora przygotowanego na stronie e-TOLL):

  • konto przedpłacone – wniesienie opłaty elektronicznej następuje przed rozpoczęciem przejazdów po odcinkach dróg krajowych, za które jest pobierana opłata elektroniczna. Użytkownik powinien mieć na koncie rozliczeniowym w e-TOLL środki w kwocie pozwalającej mu na odbycie planowanego przejazdu w całości
  • konto z odroczoną płatnością – opłaty elektroniczne naliczane są dla przejazdów na poszczególnych odcinkach dróg płatnych. Wysokość naliczonych opłat użytkownik może sprawdzić po zalogowaniu się do swojego Internetowego Konta Klienta, a termin na dokonanie płatności po otrzymaniu noty obciążeniowej to 14 dni

 

O systemie eTOLL i naszej ofercie przeczytać można specjalnie przygotowanej stronie etoll.geotik.com

Pobierz bezpłatny poradnik i dowiedz się jak wprowadzać monitoring GPS w zgodzie z RODO i Kodeksem Pracy

Cześć, Nazywam się Jarek Nawigator i prowadzę GPS Guardian. Wraz z naszym całym zespołem dążymy do tego, aby pojęcia takie jak: M2M, GPS, GSM, telemetria i nie były już więcej niezrozumiałym zbitkiem słów, tylko technologiami, które skutecznie wykorzystasz w swoim biznesie. Nasze rozwiązanie GPS Guardian pomoże sprostać wyzwaniom związanym z zarządzaniem flotami samochodów osobowych, ciężarowych czy maszyn, umożliwi podniesienie wydajności i namierzy miejsca, gdzie Twoi pracownicy generują niepotrzebne koszty.