Monitorowanie floty samochodów a floty ciężarówek – wskaż różnicę

Napotkała mnie ostatnio dość osobliwa sytuacja: zostałem wybudzony z głębokiego snu kubłem zimnej wody. Było to ok. 3:00 w nocy. Mało tego! Osoba, która to zrobiła, powiedziała: „Jarku, nie śpij, nie udawaj, tylko powiedz, czym tak właściwie różni się monitorowanie floty samochodów od monitoringu floty ciężarówek”. Gdy zabrałem się za odpowiedź na to intrygujące pytanie, obudziłem się ponownie – i natychmiast po tym, jak otrzepałem się z nolanowskiej „Incepcji”, zabrałem się za napisanie tego artykułu, którego celem jest przedstawienie podobieństw i różnic. Zatem do dzieła!

Wskaz-roznice-pomiedzy-monitoringiem-gps

Monitorowanie floty uzależnione od potrzeb

Potrzeby zarządcy floty samochodów osobowych od zarządcy floty ciężarowych względem systemów monitoringu pojazdów są odmienne. Ci pierwsi wykorzystują systemy monitorowania GPS do rozliczania kierowców z przejechanych kilometrów, sporządzania okresowych raportów czy weryfikowania tego, jak wywiązują się z powierzonych obowiązków. Do uzyskania tych informacji wystarcza standardowa funkcjonalność lokalizatora, a więc zapis pozycji, trasy, prędkości czy przebytego dystansu. Sytuacja jest całkowicie odmienna w przypadku floty pojazdów ciężarowych, których właściciele – poza funkcjami wymienionymi powyżej – oczekują sposobu na zapobieganie kradzieżom paliwa, kontrolowanie stanu spalania, monitoring stanu ładunku i terminala komunikacyjnego oraz integrację z giełdami transportowymi. Taki rozwój sprawy ma swoje przełożenie na różnice w rodzaju instalowanych nadajników GPS.

  • Proste nadajniki GPS z bezpośrednim podłączeniem do zasilania w pojeździe – samochody osobowe
  • Rozbudowane nadajniki GPS (Z racji ogromnych możliwości są nazywane coraz częściej Stacjami Telemetrycznymi)-  pojazdy ciężarowe, dostawcze, maszyny budowlane
  • Lokalizatory GPS z wpięciem do gniazda zapalniczki – tzw. dongle. – samochody osobowe

Akcesoria w ciężarówce

Stacje telemetryczne oferują nie tylko monitorowanie floty pojazdów, ale również szereg innych możliwości. Bezprzewodowo współpracują one ze zdalnymi, dobrowolnie programowanymi czujnikami, tzw. dronami. Taki zaawansowany system monitorowania przekłada się na podgląd wielu parametrów, m.in. podgląd poziomu paliwa, wychylenia pedału gazu, temperatury w chłodni, obrotów silnika. Dodatkowo urządzenia te mogą zostać wykorzystane jako element łączący inne akcesoria z centralką telemetryczną. Za przykład może służyć np. odcięcie dopływu paliwa, zablokowanie drzwi ładowni czy zidentyfikowanie kierowcy. Urządzenia GPS Guardian zyskały w ostatnim czasie nową funkcję: integrację z cyfrowymi tachografami. Dzięki temu możliwe jest automatycznie tworzenie ewidencji kierowcy z poziomu platformy monitoringu GPS Guardian.

Oszczędności takie same, ale skala inna

Sprawne monitorowanie floty to, w dzisiejszych czasach, praktycznie konieczność. Wdrożenie monitoringu GPS ma wpływ zarówno na efektywność pracowników, jak i ochronę przed kradzieżą, a w konsekwencji – na zmniejszenie kosztów utrzymania pojazdów. Według przeprowadzonych szacunków narzędzie GPS Guardian umożliwia obniżenie przebiegów pojazdów średnio o 5%, przy jednoczesnym zachowaniu efektywności na zadowalającym poziomie. Flota, w której skład wchodzi 20 samochodów osobowych przejeżdżających 250 kilometrów, może generować oszczędności na poziomie 100 tysięcy złotych rocznie. W przypadku floty pojazdów ciężarowych możliwości zwrotu z inwestycji w monitoring GPS są jeszcze większe: już jedna ciężarówka z dziennym przebiegiem ok. 600 km, jeżdżąca przez 250 dni w roku, przyniesie zwrot w granicach 20-23 tysięcy złotych. Jest to spowodowane znacznie większą liczbą punktów newralgicznych, które mogą generować nadmierne koszty. Są to m.in. kradzieże paliwa, kary pieniężne za nieprzestrzeganie prawa pracy, nieodpowiednie dobrane trasy, niedowiezienie towaru na czas. Jak widać na załączonym przykładzie – właściwe monitorowanie floty pojazdów to czysty zysk.

Rozległe możliwości oraz zastosowanie innowacyjności technologii daje przedsiębiorcom duże pole do popisu, ważne jednak jest to, aby odpowiednio dobrać narzędzia do wymagań i celów. Strzelić do muchy z działa można, natomiast skutki w postaci spustoszenia i kosztów mogą być niewspółmiernie większe niż cel, któremu to działanie przyświecało.

Cześć, Nazywam się Jarek Nawigator i prowadzę GPS Guardian. Wraz z naszym całym zespołem dążymy do tego, aby pojęcia takie jak: M2M, GPS, GSM, telemetria i nie były już więcej niezrozumiałym zbitkiem słów, tylko technologiami, które skutecznie wykorzystasz w swoim biznesie. Nasze rozwiązanie GPS Guardian pomoże sprostać wyzwaniom związanym z zarządzaniem flotami samochodów osobowych, ciężarowych czy maszyn, umożliwi podniesienie wydajności i namierzy miejsca, gdzie Twoi pracownicy generują niepotrzebne koszty.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Wypełnij formularz, a
my skontaktujemy się
z Tobą w ciągu
24 godzin.

lub zobacz cennik
0
0
Wyślij zapytanie