Podsumowanie zmian w przepisach 2022 – Pakiet Mobilności i tachograf w 2022 r.

Czas na podsumowanie najważniejszych zmian w przepisach 2022. Sprawdź czy Twoja firma spełnia wszystkie wymagania transportu w UE.
Na początek przyjrzyjmy się Pakietowi Mobilności i tachografom.

Od lutego 2022 weszły w życie nowe przepisy dotyczące użycia tachografów w przejazdach międzynarodowych, reguluje je w/w pakiet mobilności.

Kto musi posiadać tachograf?

W tachograf musi być wyposażony zespół pojazdów składający się z busa i przyczepy, których DMC przekracza 3,5 tony wymaga używania tachografu. Za jego brak grozi kara 10 000 zł.
Należy podkreślić, że wymóg ten dotyczy wyłącznie przewozów międzynarodowych, a wyłączone są z niego przewozy krajowe i na potrzeby własne.

W przypadku takiego zespołu pojazdów (bus+przyczepa), którego DMC przekracza 3,5 tony, konieczne jest ponadto posiadanie:

  • zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego – w przypadku zarobkowych przewozów krajowych,
  • licencji wspólnotowej – w przypadku zarobkowych przewozów międzynarodowych,
  • zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne w krajowym niezarobkowym transporcie drogowym rzeczy – w przypadku wyłącznie krajowych przewozów na potrzeby własne
  • zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy – w przypadku międzynarodowych przewozów na potrzeby własne

Kiedy tachograf nie jest obowiązkowy?

Czy kierowca busa musi posiadać tachograf? Nie, jednak zmieni się to od 2026 roku, warto mieć to na uwadze planując budżet firmy na najbliższe lata.

Używanie tachografu nie jest obowiązkowe m. in. w przypadku wykonywanie przewozu drogowego:

  • pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony używanymi do przewozu materiałów, sprzętu lub urządzeń do użytku kierowcy w trakcie pracy, lub dostawy rzeczy wyprodukowanych metodami rzemieślniczymi, wyłącznie w promieniu 100 km od bazy przedsiębiorstwa oraz pod warunkiem, że prowadzenie takich pojazdów nie stanowi głównego zajęcia kierowcy, a transport nie ma charakteru zarobkowego
  • pojazdami używanymi w razie wypadków lub do prowadzenia działań ratunkowych, w tym pojazdami używanymi w niehandlowym przewozie pomocy humanitarnej
  • pojazdami specjalistycznymi pomocy drogowej poruszającymi się w promieniu 100 km od swej bazy
  • pojazdami poddawanymi próbom drogowym do celów rozwoju technicznego lub w ramach napraw albo konserwacji oraz pojazdami nowymi lub przebudowanymi, które nie zostały jeszcze dopuszczone do ruchu
  • pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony używanymi do niehandlowego przewozu rzeczy
  • użytkowymi o statusie pojazdów zabytkowych zgodnie z przepisami państwa członkowskiego, w którym są użytkowane, wykorzystywanymi do niehandlowych przewozów osób lub rzeczy.

Wszystkie wyjątki można sprawdzić w art. 3 i art 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006

 

Warto pamiętać!

Od 1 stycznia 2022 roku za manipulacje przy tachografie kierowcy otrzymają nie tylko mandat. Oprócz tego funkcjonariusze policji lub Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) mogą zatrzymać prawo jazdy na okres 3 miesięcy.

Cześć, Nazywam się Jarek Nawigator i prowadzę GPS Guardian. Wraz z naszym całym zespołem dążymy do tego, aby pojęcia takie jak: M2M, GPS, GSM, telemetria i nie były już więcej niezrozumiałym zbitkiem słów, tylko technologiami, które skutecznie wykorzystasz w swoim biznesie. Nasze rozwiązanie GPS Guardian pomoże sprostać wyzwaniom związanym z zarządzaniem flotami samochodów osobowych, ciężarowych czy maszyn, umożliwi podniesienie wydajności i namierzy miejsca, gdzie Twoi pracownicy generują niepotrzebne koszty.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Wypełnij formularz, a
my skontaktujemy się
z Tobą w ciągu
24 godzin.

lub zobacz cennik
0
0
Wyślij zapytanie